När åker stjärnan upp?

180px-julstjarna

Jag har upptäckta att det är ganska många i mitt bostadsområde som redan har smugit upp både ljusslingor på balkongräckena och julstjärnor!

Ljusslingor tycker jag man kan tjyvstarta med, det gör jag själv när november känns alldeles för mörk.

Men julstjärnor? Jag som älskar julen och pyntet och advent skulle aldrig drömma om att sätta upp stjärnan eller adventsljusstaken (jo, jag har sett såna oxå!!!) innan den första helgen i advent. Men det kanske är löjligt å bakåtsträvande.

Vad säger du?

När är det okej att sätta upp sitt pynt?

Lånad bild

6 thoughts on “När åker stjärnan upp?

  1. Man kan hänga upp dem tycker jag, mankanske inte har tid med att hålla på de sista dagarna innan advent, men jag tycker man ska vänta o tända dem tills på söndag den första advent. Jag sätter upp allt mitt veckan innan advent så atta jag bara på söndagen kan sätta mig ner och mysa=) (julen blir lite längre med om man sätter upp alla julgrejer, ja förutom julgranen, den får komma efter lucia om man inte har plast-vilket jag absolut avskyr haha)

  2. Håller helt med! Jag skulle önska att affärerna inte heller satte igång med pyntandet för än första helgen i advent. Mitt pynt åker upp till helgen. Känner jag mig vild så tjuvstartar jag redan på fredag 😉

  3. Jag sätter upp allt inklusive gran, under första veckan mellan 1:a och 2:a advent. Lägger ut de paket som redan är inslagna oxå, märks kanske att vi inte har barn.
    Eftersom det varit dåligt med snö tidigare år så tycker jag att julpyntet passar som stämnings höjare…
    Sen är det kul att se andra som också är ”tidiga” med att julpynta, har fått jätte mycket pikar och komentarer genom åren. Fast då åker det ner typ 3:e januari också!
    Man har ju så pass mycket pynt så då vill man ju ha det uppe ett tag…

  4. Åh, vad roligt att ni svarar!
    Jättekul att ta del av vad ni tycker!
    Jag måste erkänna att jag har börjat vackla lite… Jag som hållit så hårt på FÖRSTA ADVENT funderar på att plocka fram lite pö om pö nu i veckan.
    Man blir ju så sugen med all denna snön! 🙂

Kommentera

