Mormors chokladkakor

Jag gav mig på att baka ”Mormors chokladkakor” och dom blev riktigt bra och goda!

jul-089

Ingredienser:

100g smör (lite drygt)

1dl strösocker

3dl vetemjöl

1 äggula

2msk kakao

1tsk bakpulver

Garnering:

1 äggvita

Pärlsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla ingredienserna till en smidig deg. Dela degen i två delar och rulla dem till fingertjocka (kanske lite tjockare) längder. Lägg längderna på en plåt och platta ut dem till ca 4-5 cm bredd. Pensla med äggvita och strö på pärlsocker. Grädda i 10 minuter.

Klart!

jul-091

3 thoughts on “Mormors chokladkakor

  1. Åh det där är ju sambons favoritkakor. Jag borde kanske vara riktigt snäll mot honom och baka en omgång till jul. Eller tubba honom att baka dem själv och bjuda mig på…

  2. Fridolin: Ja gudarna ska veta att det är jätteenkelt att göra dom här å dom blir så himla goda! 🙂

    ANNAonym: Dom här är nyinköpta för säsongen. Kunde inte motstå dom när jag var inne på Duka i ett annat ärende… svag… haha…

Kommentera

