My first encounter med ÅRGÅNGSGLÖGGEN 2012

Svängde förbi Systembolaget idag och före mig i kön stod en man med sex flaskor Blossa årgångsglögg i korgen. Jag backade ur kön och finkammade butiken men hittade ingen. När jag kom fram till kassörskan, efter att ha köat igen då, frågade jag om han med glöggen hade förbeställt.

– Nä, men vi har glöggen på ett jättekonstigt ställe. Den är svår att hitta. Ville du ha?

– Kommer jag att bli utan om jag inte köper idag?

– Nejnej, den där hypen är över nu, det kommer att finnas hela hösten, svarade hon tryggt.

1. Det är jättekonstigt att dom har glöggen på ett ställe som är svårt att hitta. Är det inte det???

2. Jag visste inte att det var så längre: att man inte behöver hetsa för att komma över årgångsglöggen. Ett år köpte jag ett par flaskor som jag gav bort i present men sen när jag skulle köpa till mig själv var det helt slut! TRAUMATISKT!

3 thoughts on “My first encounter med ÅRGÅNGSGLÖGGEN 2012

  1. Det var samma sak förra året med glöggen – fanns hela hösten OCH december. Men jag kan hålla med om att det är lite skumt att den är undangömd. Har den väl kommit till affär borde de ju vilja bli av med den, då glögg bara säljs en gång om året.

  2. Jag tror att det kan vara så att Blossa sett efterfrågan på årgångsglöggen och därför ökat produktionen. Att den dessutom finns till försäljning så pass länge (bokning redan i sept, och nu i butik) kanske gör att systembolagen har större kapacitet att möta efterfrågan och ha ett rullande lager.
    en jag hade nog inte chansat utan köpt hem en flaska innan adventminglet börjar 😉

    Varför dom är undangömda är för att det inte är säsong för glögg enligt systembolaget än – för oss har det ju varit säsong länge 😉 Närmare jul kommer glöggen nog flyttas till sin egna avdelning precis som den brukar. (om jag inte är helt ute och cyklar är det där presentkartongerna står på display nu, brukar vara nära ingången) Men tills vidare kommer de nog vara inplockade vid spriten. 🙂

  3. Jag råkade faktiskt ut för katastrofen att bli utan årgångsglöggen i fjol! Dessutom hade ingen av mina släktingar köpt den så jag fick inte ens smaka, tur att jag inte är så förtjust i kaffe 😉 I år har jag iaf inte tänkt vara med om samma traumatiska upplevelse så jag köpte mitt exemplar redan i torsdags 😉

Kommentera

